Etiketter

söndag 1 februari 2015

Fullkornsknäcke


Enklaste knäckebrödet hittills, och samtidigt mitt godaste! Direkt från Mixwells receptsamling: http://www.mixwell.com/recept.php?pageid=490&recept=  Jag bakade dock en halv sats, att grädda två plåtar samtidigt funkar inte så bra i min gamla ugn utan varmluft..

Du behöver:
  • 250 g Mixwell Fullkornsbröd-mix
  • 1 1/2 dl vatten
  • 2 msk olja (jag använde olivolja)
  • ev. kryddor (jag använde anis, kummin och lite flingsalt)

Gör så här:
  1. Blanda ihop alla ingredienser i en skål, rör om ordentligt.
  2. Täck skålen, och ställ att vila en timme.
  3. Sätt ugnen på 175 grader.
  4. Kavla ut tunt mellan två bakplåtspapper. Mängden täcker lagom en normal bakplåt.
  5. Grädda på bakplåtspapper i 25 minuter.
  6. Ta ut plåten, skär lagom stora bitar, och stoppa tillbaka i ugnen. Grädda 25 minuter till. Öppna ugnsluckan några gången för att släppa ut vattenånga.
  7. Bryt brödet i rutor, lägg dem på ugnsgaller så att luften kommer åt båda sidor, ställ luckan på glänt och låt brödet torka medan ugnen svalnar.

Resultatet blir ett tunt och knalligt, lite syrligt bröd. Påminner en del on FinnCrisp. Perfekt till ost!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar