Etiketter

tisdag 27 januari 2015

Flapjacks - energirutor utan extra socker


Originalreceptet kommer från "Fredriks Fika" i tidskriften Land, men jag har modifierat det en del eftersom jag är rejält allergisk mot jordnötter.

Du behöver:
  • 250 g torkade bär
  • 1,5 dl kokande vatten
  • 1 dl olja (oliv, raps eller solros)
  • 50 g hackade frön (jag blandade solrosfrön och skalade sesamfrön)
  • 200 g Sempers glutenfria havregryn

Gör så här:
  1. Hacka bären i bitar.
  2. Häll över det kokande vattnet, mosa runt lite med en gaffel och låt stå några timmar tills bären sugit upp vattnet.
  3. Sätt ugnen på 180 grader.
  4. Kör bären med stavmixer till en slät massa.
  5. Blanda i en kastrull med oljan, koka upp medan du rör om så att oljan blandas i ordentligt.
  6. Ta av kastrullen och blanda ned frön och havregryn, rör om ordentligt.
  7. Klä en form på ca 20 * 20 cm med bakplåtspapper, häll i smeten och bred ut den ordentligt.
  8. Grädda ca 20-25 minuter.
  9. Skär kakan i rutor direkt efter att du tagit ut den ur ugnen, och låt svalna.

I min gamla ugn räckte inte 25 minuters gräddning, rutorna var fuktiga och inte färdiggräddade i botten, så jag lade upp rutorna direkt på bakgaller och satte in dem 10 minuter extra i ugnen. Jag använde fikon och dadlar till mitt bak, gott men kanske i snällaste laget. En del tranbär hade gett mer karaktär åt smaken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar