Etiketter

söndag 11 januari 2015

Att baka fröknäcke..


Bakspalterna vimlar av fröknäcke just nu, och det är ju recept som är lätta att göra glutenfria - om de inte redan är från början. Naturligtvis måste jag själv försöka.. Första försöket gjorde jag med Kryddigt fröknäcke från Mitt Kök:  http://mittkok.expressen.se/recept/kryddigt-froknacke/ 

En detalj som recepten glider över allför lätt - har jag lärt mig den hårda vägen.. - är dock hur man får brödet knaprigt som knäckebröd ska vara. Mitt Kök skriver t ex bara "Grädda ca 30 minuter tills lätt gyllene och torrt".  Och lätt gyllene blir brödet på den tiden, men eftersom fröknäcket bakas på ett lufttätt bakplåtspapper kommer undersidan förmodligen aldrig att bli torr och knaprig..

Det enda raka är att ta ut brödet, skära det i rutor, lyfta över rutorna med stekspade direkt på ugnsgallret /inte med bakplåtspapper som bilden!)  och tillbaka in i eftervärmen åtminstone en halvtimme till. 

Det är möjligt att en varmluftsugn skulle fungera annorlunda - vår kommunala hyresrätt har en gammal spis från elektricitetens barndom, utan dylika modärna nymodigheter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar