Etiketter

lördag 3 januari 2015

(Nästan) nyttiga chokladbollar



Sugen på nåt gott och snabbt men inte alltför onyttigt googlade jag efter recept på "nyttiga chokladbollar".  Eftersom jag är allergisk inte bara mot gluten, och också mot mandel och nötter, så fick jag modifiera de recept jag hittade en del:

Jag använde:
  • 3 dl glutenfria havregryn
  • 12 färska dadlar
  • 4 msk rapsolja
  • 4 msk flisad mörk choklad (en bra choklad med mycket kakao, inte "block"..)
  • 1 krm salt
  • 2 msk mörk rom
  • 1 msk snabbkaffe
  • vatten efter behov
  • sesamfrö

Så här gjorde jag:
  1. Dela dadlarna och ta bort kärnan.
  2. Fylla alla ingredienser i en matberedare, och finhacka allt.
  3. Om det behövs, fyll på en eller ett par matskedar vatten, så att degen "går ihop". Konsistensen ska bli som modellera eller PlayDough (om den fortfarande finns..).
  4. Ta kluttar av degen (en dessertsked blir lagom), forma till kulor och rulla i sesamfrö.
  5. Ställ kulorna i kylen så att de stelnar lite.
  6. Njut, med relativt got samvete!

1 kommentar:

  1. Vid nästa försök upptäckt jag att havregrynen var på väg att ta slut, så jag fick använda 1,5 dl havremjöl och 1,5 dl havregryn. Jag var också lite frikostigare med vatten på slutet, och var orolig för att bollarna blivit för blöta i konsistensen. Men efter några timmar i kylskåp var konsistensen perfekt, och resultatet blev mina bästa hittills.. Våga experimentera!

    SvaraRadera