Etiketter

onsdag 25 februari 2015

Bullar på glutenfri pizzadeg


En idé jag plockat upp nånstans, som vanligt. Basen i bullbaket är glutenfri pizzadeg: Finns ibland färdig i butikskylen, eller använd Mixwells utmärkta pizzamix. Jag testade ett annat recept den här gången, men det hade sina sidor så jag rekommenderar Mixwell i stället, eller använd receptet från min potatispizza i förra inlägget..

Rulla eller kavla ut degen till en tunn rektangel, bred på fyllning, rulla ihop till en lång rulle. Skär rullen i lagom bitar och lägg upp i bullformar (smörj formarna med matolja eller flytande margarin).

Sätt ugnen på 225 grader, låt bullarna jäsa en halvtimme och grädda ca 15 minuter.

Jag testade två olika fyllningar:

Den första varianten är baserad på "falsk mandelmassa" eftersom jag utöver gluten är allergisk mot bl.a. nötter och mandel. Jag körde solrosfrön, sesamfrön smör och socker i en mixer. Fyllde sen på med kanel, russin och rivet äpple som också hackades sönder.

Bullarna närmast kameran fyllde jag i stället med hallonsylt och hackad mörk choklad.

Båda blev kanongoda, jag gillar spänsten mellan den söta fyllningen och den aningen salta pizzadegen!

Jag glömde att smörja bullformarna. Den första varianten klarade sig hyfsat tack vara smöret i fyllningen, men choklad + hallonsylt fastnade ordentligt..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar