Etiketter

fredag 23 september 2016

Äppelpizza


 
Goda vänner hade överskott med äpplen i trädgården, så vi kom hem med ett par kassar. Det gav mig chansen att testa en mycket enkel äppelkaka, baserad på pizzadeg. Receptet såg jag i något reklamblad, men jag hittar inte tillbaka till det, så baket är väl ”inspirerat av..”.

Du behöver

  • Glutenfri pizzadeg (färdigköpt eller gör din egen, se nedan)
  • Äppelmos (se nedan eller köp färdigt)
  • Äpplen
  • Smör
  • Kanel
  • Råsocker

Gör så här:

  1. Sätt ugnen på 225 grader
  2. Kärna ur äpplena och skär dem i skivor
  3. Stek äppelskivorna mjuka i smör på medelvärme (jag hällde på en msk mörk rom för lite extra smak)
  4. Bred ut pizzadegen på en plåt med mjölat bakplåtspapper, vik upp kanterna.
  5. Förgrädda pizzadegen ca 10 min, och ta ut den ur ugnen.
  6. Bred äppelmos över pizzan, strö över äppelskivorna, och strö på kanel och råsocker.
  7. Grädda 10 – 15 min. till
  8. Låt pizzan svalna, servera med vaniljglass, créme fraiche eller turkisk yoghurt.

Glutenfri pizzadeg

Du behöver:

  • 25 g jäst (1/2 paket)
  • 1,5 dl vatten (ljummet)
  • 1 tsk salt
  • 2 msk matolja
  • 4 dl glutenfri mjölmix (jag använde Semper Mix Fullkorn eftersom jag hade den hemma)

Gör så här:

  1. Rör ut jästen i vattnet, blanda i salt och matolja.
  2. Blanda i mjölet och rör om ordentligt med degkrokar.
  3. Låt jäsa under duk ca 25 min.

 

Äppelmos

Du behöver:

Äpplen, ca 1 kg efter att du kärnat ur dem
Strösocker (2 hg per kilo rensade äpplen)
½ dl vatten
1 msk citronsaft

Gör så här:

  1. Kärna ur äpplena, och skär i bitar, men skala inte.
  2. Lägg äppelbitarna i en bunke med vatten allt eftersom du skär dem, så att de inte hinner bli bruna.
  3. Sila av vattnet från äppelbitarna, lägg över dem i en stor kastrull med lock, häll på ca ½ dl vatten och lite citronsaft, och låt koka upp under lock.
  4. Rör om i kastrullen då och då, och tillsätt sockret när äpplena börjat mjukna och bilda vätska.
  5. När äpplena är ordentligt mjuka, mixa moset med en stavmixer. Det får gärna bli lite grovt och klumpigt mos.
  6. När moset svalnat, häll upp det i frysburkar och frys in moset. Sockermängden räcker inte för att konservera moset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar