Etiketter

onsdag 10 februari 2016

Bananbröd



Lite mellanting mellan matbröd och kaffebröd. Gott med ost eller marmelad till !

Modifierat från http://minimalistbaker.com/one-bowl-gluten-free-banana-bread/ , eftersom jag är allergisk mot mandel (och inte troende vegan..)

Du behöver:

  • 3 bananer (helst mogna)
  • 1/2 tsk vaniljextrakt
  • 1 ägg (jag använde NoEgg äggersättning)
  • 1/2 dl rapsolja eller solrosfröolja
  • 100 g råsocker
  • 2 - 3 matskedar honung (beroende på hur mogna bananer du hittar)
  • 3 tsk bakpulver
  • 3/4 tsk salt
  • 1/2 tsk mald kanel ( jag lade också till lika mycket ingefära)
  • 1,8 dl mjölk
  • 340 g glutenfritt mjöl
  • 100 g glutenfria havregryn

Gör så här:

  1. Värm ugnen till 175 grader
  2. Kläd en limpform med bakplåtspapper
  3. Mosa bananerna i en stor skål (jag mosade för hand med en gaffel för att behålla lite struktur)
  4. Blanda i alla ingredienser utom mjöl och havregryn, och rör om ordentligt
  5. Tillsätt mjöl och havregryn, och fortsätt röra ordentligt (jag använde hushållsmaskin)
  6. Häll upp i formen och grädda ca 1 timme. Mitt första försök blev lite i mörkaste laget i en ugn som brukar grädda i underkant, så passa ugnen mot slutet av tiden!
  7. Låt brödet svalna ordentligt innan du skivar upp det, annars går det lätt sönder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar