Etiketter

måndag 4 maj 2015

Tapiokamjöl..

På kryssning bland Galapagosöarna (utanför Ecuador) så fick jag kuvertbröd bakade på tapiokamjöl till varje måltid, sedan jag anmält att jag är glutenintolerant. Goda bröd, men det som var speciellt intressant var konsistensen - knaprig utsida, men en lagom seg insida som jag inte stött på sedan jag fick min diagnos. Jag hade läst om tapiokamjöl på GF-bloggar, men bara som ett alternativ bland många exotiska GF-mjölsorter, och inget om just den här egenskapen.

När jag sen kommer hem och hittar tapiokamjöl i den lokala ICA-butiken måste jag naturligtvis börja experimentera. Än så länge som komplement till andra mjölsorter - har inte hittat recept på kuvertbröden från Ecuador ännu.

Första försöket var att baka scones, med en dl av mjölet ersatt med tapioka-mjöl. Resultatet blev lyckat, betydligt mindre smuliga än jag brukar få dem!  Ska experimentera vidare..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar