Etiketter

måndag 4 maj 2015

Blåbärsbullar

Modifierat efter ett recept i GLUTENfritt nr 2/21015



Blir ca 14-16 kuvertbröd

Du behöver:
5 dl fingervarmt vatten
50 g jäst
2 msk fiberhusk
2 msk matolja
2 msk flytande honung
1 1/2 tsk salt
1 tsk strösocker
1 1/2 dl Kesella el annan kvarg
1 dl torkade blåbär
ca 1 l glutenfritt mjöl
(jag använde 6 dl Finax Mjölmix, 3 dl havremjöl (Provena Gluten Free Wholegrain Oat Flour) och 1 dl tapiokamjöl)

Gör så här:
Lös upp jästen i vattnet.
Blanda i fiberhusk, matolja och honung.
Låt detta svälla ca 10 minuter.

Sätt till salt, socker, kesella, och hackade blåbär (jag testade att hacka med mixerstav, gick inte bra. Även torkade är bären för klibbiga. Bärrte att hacka med kniv).
Rör ihop mjölblandningen, och blanda ned den, lite åt gången.
Arbeta degen ordentligt. Den ska bli blank men lite kladdig.
Låt jäsa övertäckt 30 minuter.

Sätt ugnen på 225 grader.
Klicka ut degen på en plåt med bakplåtspapper.
Forma bullarna försiktigt med händerna.
Låt jäsa ca 20 minuter.
Grädda i 225 grader ca 12 minuter

Resultatet blev goda kuvertbröd med trevlig konsistens!

Originalreceptet föreslår att man ska strö lite pumpakärnor över bullarna, utan något att bilda dem med.. Det fungerade dock mindre bra: Utan "klister" ramlar de flesta kärnorna av så fort man tittar åt en bulle, och välgräddade pumpakärnor blir lätt lite beska i smaken. Att pensla med äggvita är inget alternativ för mig eftersom jag också är allergisk mot ägg.

 

Nytt försök 16 maj:


 
Den här gången använde jag 5 dl Semper Mix med Fibrer, 3,5 dl Semper Mix och 1,5 dl Tapiokamjöl. Bytte ut blåbären mot russin (tyckte 45 kr var lite mycket för en dl torkade blåbär..) och hoppade över pumpafröna. I stället blandade jag i en näve sesamfrön, gillar smaken.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar